فرآیند استخراخ نیکل از پساب واحدهای آبکاری با راندمان ۹۵ درصد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، فرآیند استخراخ نیکل از پسابهای آبکاری با راندمان و صرفه اقتصادی بسیار بالا، توسط محققان شرکت فرنام رهاورد آسیا با روشی منحصر بفرد طراحی و راه اندازی شد، همچنین با این سیستم ۸۰ درصد آب مصرفی به چرخه تولید بازمی گردد.
مریم اسماعیلی مدیر عامل شرکت فرنام رهاورد آسیا در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، با بیان این که اگر چه فعالیت‌ها و پروژه‌های بسیاری در جهان و هم در آسیا بر تولید نیکل متمرکز شده‌اند، اما ایران به دلیل محدودیت ذخایر نیکل، تولید قابل توجهی در این زمینه ندارد و همواره متکی به واردات آن بوده است.
وی ادامه داد: نیکل فلزی گرانبها و قیمت آن در بهترین شرایط هم چندین برابر فلزهایی مانند مس و آلومینیوم می‌باشد، و حداقل 15 سال است که تاکیدهایی بر کاهش مصرف آن در کشور شده است با این حال، مصرف آن را در آلیاژهای فولاد ضدزنگ و صنایع آلیاژسازی نمی‌توان کاهش داد.
وی با اشاره به این که این ماده وارداتی بوده و در حال حاضر قیمت میانگین آن به ازای هر کیلوگرم  200هزار تومان است، ادامه داد: وارد صنعت شدیم و دیدیم که بهره برداری از سیستمهای تصفیه تقریبا در هیچ کدام از صنایع چه کوچک و چه بزرگ کامل انجام نمی‌شود.
مدیر عامل شرکت فرنام رهاورد آسیا، تصریح کرد: محققان این شرکت توانسته اند فرآیند استخراخ نیکل از پسابهای آبکاری را با راندمان 95 درصد و صرفه اقتصادی بسیار بالا طراحی و راه اندازی کنند.
وی با بیان این که فرآیند استخراخ نیکل از پسابهای آبکار ترکیبی از روش فیزیکی و شیمیایی است و در سیستمی خاص عملیاتی می‌شود، افزود: این سیستم از تعدادی مخازن جمع آوری اولیه تشکیل شده است که پس از طی مراحل ماند اولیه با تزریق جاذب و کاتالیزوزها در سیستم و تنظیم دقیق سرعت اختلاط، در نهایت توسط فیلترهایی، سولفات نیکل به صورت پودر جداسازی می‌شود، نیکل خروج قابلیت بسته بندی و انبار شدن و استفاده مجدد دارد.
اسماعیلی با بیان این که این فرآیند بصورت پایلوت در یکی از صنایع آبکاری راه اندازی شده است، تصریح کرد: مصرف سالانه این صنعت حدود 2 تن سولفات نیکل است که با این دستگاه پساب آن تصفیه و 1.5 تن از آن استخراج و مجدد  مورد استفاده این صنعت قرار می‌گیرد.
فرآیند باتوجه به جهات مختلف مسئله طراحی و راه اندزی شد
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا استخراج نیکل از پسابها قبلا هم مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این مسئله از جنبه‌های مختلف اقتصادی، میزان نیاز بالا و در همان حال محدودیت ذخایر نیکل، آلایندگی محیط زیست حائزاهمیت بوده و طراحی و ارائه روش‌های مختلفی برای حذف نیکل و بازگرداندن آن به خط تولید دلیلی بر توجه به این مسئله است.
مدیر عامل شرکت فرنام رهاورد آسیا،افزود: استخراج نیکل توسط توده زیستی، میکروفیلتراسیون، تبادل یون، احیای باکتریهای سولفات، ترسیب شیمیایی، اسمز معکوس، جذب بنتونیت، لخته سازی الکتریکی، کانی‌های بنتونیت، زئولیت و سپیولیت، نانوذرات آهن به عنوان روش‌های مناسب جهت تصفیه پسابهای حاوی فلزات سنگین نیکل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با تاکید بر این که هر کدام از این روشها مزایای خاص خود را دارد، ادامه داد: با این حال همه این روشها معایب- تفاوت‌های مهمی با روش تولید سولفات نیکل دارد.
اسماعیلی در ادامه به تشریح معایب- تفاوت روشهای بیان شده با فرآیند استخراخ نیکل از پسابهای آبکاری پرداخت و گفت: برای مثال روش توده زیستی در عمل و در صنعت قابل اجرا نیست تنها جذب میکند و قابلیت بازیافت ندارد، روش میکروفیلتراسیون هم قابلیت بازیافت ندارد، همچنین تبادل یون پرهزینه است و قابلیت بازیافت هم ندارد، احیای باکتریهای سولفات زمان بر است و فقط حذف میکند در صنعت هم کاربرد عملی ندارد.
وی افزود: ترسیب شیمیایی نیکل به صورت لجن ته نشین شده و در صنعت از این لجن نمیتوان استفاده کرد، اسمز معکوس نیز روشی پرهزینه در راه اندازی و نگه داری است و تنها حذف میکند بازیافت هم ندارد، جذب بنتونیت در حجم بالا و در صنعت پرهزینه و وقت گیر است و تنها جذب میکند.
اسماعیلی گفت: لخته سازی الکتریکی نیز یکی دیگر از روشهای مورد استفاده است و به دلیل قیمت راه اندازی و نگه داری بالا و راندمان پایین کاربرد ندارد، همچنین روش کانی‌های بنتونیت، زئولیت و سپیولیت امکان واجذب دارد اما در سطح وسیع پرهزینه است، نانوذرات آهن هم بعنوان روشی مناسب معرفی می‌شود و تنها در تصفیه کاربرد دارد.
 
قابلیت اجرا در تمامی واحدهای آبکاری نیکل
این محقق اظهار داشت: سیستم استخراج سولفات نیکل از پساب خروجی واحدهای آبکاری در تمامی واحدهای آبکاری که در آنها آبکاری نیکل وجود دارد، مانند واحد آبکاری طلا، نقره، برنز، برنج، نیکل، کروم قابلیت اجرا دارد.
راه اندازی سیستم توجیه اقتصادی دارد
وی با بیان این که میزان مصرف سولفات نیکل در هر واحد بستگی به تعداد خطوط آبکاری دارد، گفت: برای مثال در محل انجام پایلوت این تست میزان مصرفی سولفات نیکل در وان‌های آبکاری به طور میانگین 40 کیلوگرم در روز است و با توجه به اینکه هزینه‌های خرید این ماده بسیار بالا هر کیلوگرم 200 هزار تومان است و امکان بازیافت آن در سیستم حداقل 95 درصد است هزینه‌های راه اندازی سیستم در عرض چند ماه جبران خواهد شد.
 
۸۰ درصد آب مصرفی صنایع آبکاری نیکل به چرخه تولید بازمی گردد
این محقق افزود: یکی دیگر از چالشها در واحدهای آبکاری نیکل مصرف بالای آب و ورود فاضلاب آلوده حاوی نیکل به محیط زیست می‌باشد، در این سیستم بازگرداندن مجدد آب به چرخه تولید تا 80% آب مصرفی است.
اسماعیلی با بیان این که دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی دانشگاه تهران، است، ادامه داد: طراحی فرآیندها و دستگاههای تصفیه پساب را با همکاری گروه تحقیقاتی این شرکت که اکثر آنها از دانشجویان دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان هستند انجام داده است.
 
چندین دستاوردهای ارزشمند در این حوزه داریم
وی با یادآوری این که در رابطه با تصفیه پساب پروژه هایی برای شهرداری اصفهان و همچنین شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان انجام می‌دهیم، افزود: دستگاههایی برای تصفیه از کاندا وارد می‌شد و واقعا باید افتخار کنیم که در یک دبی برابر 200 متر روزانه فاضلاب انسانی با پکیج کانادایی یک میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه دارد در حالی که ما همین سیستم را با 135 میلیون تومان طراحی کردیم و در حال ساخت این پروژه برای شهرداری اصفهان هستیم، همچنین افتخار می‌کنیم که بعنوان اولین شرکتی هستیم که از نانو ذرات برای فرآیند تصفیه کامل فاضلاب انسانی قدم موثری برداشته ایم.

فرم ارسال نظر

مشاوره رایگان : 
09130834835