منعقد کننده‌های حاوی ذرات حذف بوی فاضلاب طراحی و تولید شد

 به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، منعقدکننده‌های کدورت همراه با کاتالیزورهای حذف بوی فاضلاب با الگوگیری از روش ساخت پلی الکترولیت ها، توسط محققان شرکت دانش بنیان فرنام رهاورد آسیا طراحی و تولید شد، این دستاورد که نمونه داخلی ندارد علاوه برداشتن قابلیت عملکرد دوگانه، فرایند تصفیه فاضلاب انسانی در کنار مجتمع‌ها را  نیز برای اولین بار در کشور امکان پذیر نموده است.
مریم اسماعیلی مدیر عامل شرکت فرنام رهاورد آسیا در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، با بیان این که استفاده از منعقدکننده‌های کدورت آب در بسیاری از صنایع دارای اهمیت فوق العاده ای است، اظهار داشت: مواد منعقدکننده شامل موادی هستند که جهت ناپایدارسازی ذرات و چسباندن آن‌ها با یکدیگر استفاده می‌شوند.
انواع مختلفی از منعقد کننده‌ها در دسترس می‌باشد
وی افزود: محققان در همه دنیا و هم در ایران بر پایه علوم مختلف منعقدکننده‌های زیادی برای فرآیندهای مرتبط با آب، طراحی و تولید کرده اند، با این حال، هر گروه دارای مزایا و معایبی می‌باشد.
مدیر عامل شرکت فرهام رهاورد آسیا، گفت: از جمله منعقد کننده هایی همچون نمک‌های اهن و سولفات آلومینویم را می‌توان نام برد. سولفات آلومینویم یا آلوم(Al2(SO4)3 ·18H2O) که به شکل مایع یا جامد در دسترس است، همچنین منعقدکننده‌های آهن دار همچون سولفات فرو (FeSO4,7H2O)با ایجاد هیدروکسید آهن III، باعث انعقاد ذرات کلوئیدی می‌شود.
مدیر عامل شرکت فرهام رهاورد آسیا، ادامه داد: کلرورفریک (FeCl3,6H2O)نیز از ترکیبات اهن دار پر مصرف بوده و به صورت پودر، مایع یا متبلور به فروش می‌رسد. دراثر واکنش با بی‌کربنات کلسیم یا هیدروکسید 1کلسیم، ایجاد هیدروکسید آهن III  می‌کند که مرکزی برای تجمع مواد کلوئیدی به شمار می‌رود.
اسماعیلی گفت: همچنین گروهی از منعقدکننده‌ها که در دسته الکترولیت‌ها قرار می¬گیرند، از جمله مواردی هستند که تا به حال در ایران تولید نداشته اند. الکترولیت‌ها ترکیباتی هستند که تمایل دارند از هم جدا شوند و به صورت یون‌های مثبت و منفی شکسته شوند.
مدیر عامل شرکت فرنام رهاورد آسیا، تصریح کرد: منعقدکننده  هایی که در گروه پلی  الکترولیت‌ها قرار می‌گیرند، در بسیاری از صنایع همچون تولید کاغذ، تغلیظ مس، فرآوری آهن، ماسه شویی، صنایع نفتی، صنایع معدنی و صنایع غذایی دارای کاربرد است.
 
منعقدکننده‌های حاوی ذرات حذف بو
این دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی دانشگاه تهران، اظهار داشت: منعقدکننده‌های حاوی ذرات حذف بو، برای اولین بار در کشور توسط محققان شرکت دانش بنیان فرنام رهاورد آسیا طراحی و تولید شده است.
اسماعیلی تاکید کرد: این دسته از محلول‌ها با الگوگیری از روش ساخت پلی الکترولیت¬ها ساخته شده ¬اند و به علت این که از نظر مکانیسم دارای عملکرد مشابه آن‌ها می‌باشند، به آن‌ها شبه  فلوکولانت گفته می‌شود.
وی تصریح کرد: محققان شرکت فرنام رهاورد آسیااز ترکیب فلوکولانت‌ها همراه با کاتالیزورهای حذف بوی فاضلاب قادر به تولید منعقدکننده ای دارای دو عملکرد شده اند.
مدیر عامل شرکت فرنام رهاورد آسیا، افزود: بواسطه این دستاورد علاوه بر این که عملکرد فلوک  سازی تقویت  شده  ای انجام می‌شود، فرآیند حذف بوی فاضلاب که اغلب ناشی از گاز H2S است، برطرف می¬گردد.
 
مزیت پلی الکرولیتها چیست؟
وی در پاسخ به این سوال، گفت: معمولاً از پلی الکترولیت‌ها برای بدست آوردن لخته‌های بزرگتر و سنگین‌تر به خصوص در دمای پایین (معمولاً کمتر از 12درجه ) استفاده می‌شود. در واقع در مواقعی که نیازمند ایجاد لخته‌های درشت‌تر هستیم از این مواد استفاده می‌کنیم. پلی الکترولیت‌ها با ایجاد بستر‌های مناسب زمینه را برای شکل‌گیری لخته‌های درشت فراهم می‌کنند.
اسماعیلی ادامه داد: کاتیون یا آنیون متصل به پیکره شیمیایی پلی آکریل آمید تعیین کننده نوع بار فعال پلیمر می‌باشد که بر این اساس پلیمرها با توجه به خصوصیات به سه دسته بارهای مثبت(cationic)، منفی (anionic) و بدون بار(non-ionic) تقسیم می‌شوند. وزن مولکولی و شدت بار پلی الکترولیت‌ها در فعالیت آنها تاثیر بسزایی دارد.
مدیر عامل شرکت فرنام رهاورد آسیا، تصریح کرد: این محصول مورد آزمایش قرار گرفته و بر اساس خروجی¬‌های آزمایشگاهی کاتالیزورهای بو، هیج گونه تغییری بر روی TDS، COD، فلزات و TSS ایجاد نکرده و تأثیرگذاری آن به صورت انتخابی بر روی H2S، NH3 و CH4می باشد.
 
منعقد کننده با کاتالیزورهای حذف بو دارای ویژگی منحصر بفردی است
مدیر عامل شرکت فرنام رهاورد آسیا، بیان داشت: کاتالیزورهای بو همراه با منعقد کننده‌ها باعث میشوند فرایند تصفیه فاضلاب کاملا بدون بو انجام شود که این موضوع برای اولین بار در  کشور جهت رفع مشکل آلودگی بو(Odor Pollution)طراحی و ساخته شده و بنابراین نگرانی اصلی که در رابطه با فرایند تصفیه فاضلاب وجود دارد را مرتفع نموده است.
 
با دستیابی به کاتالیزورهای حذف بو فرایند تصفیه فاضلاب انسانی در کنار مجتمع‌ها امکان پذیر شد
وی یادآور شد: در بسیاری از کشور‌های اروپایی علیرغم سطح بالای آبهای زیرزمینی، فرایند تصفیه فاضلاب انسانی در کنار مجتمع‌ها انجام میشود و این امر هم اکنون با توجه به رفع مشکلات مربوط به بو در فرایند تصفیه، در ایران با کمک این کاتالیزورها امکان پذیر شده است.
اسماعیلی در پاسخ به این سوال که منعقدکننده‌ها و مواد حذف بوی فاضلاب عمدتا توسط کدام کشورها تولید می‌شوند و ارزبری واردات این مواد چگونه است، گفت: برای فرآیند حذف گاز‌های آلاینده، ترکیبات مورد نیاز از کشور کانادا وارد ایران می‌شود، قیمت آن هم برای هر لیتر برابر با 14 دلار می‌باشد و با توجه به تفاوت قیمت ارز برای مصرف کنندگان ایرانی، هزینه بالایی را در بر داشته است.
وی ادامه داد: کاتالیزورهای حذف کننده بو همراه با منعقدکننده‌های تولیدی شرکت فرنام رهاورد آسیا، با توجه به کیفیت و کارایی بالایی که دارد، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.
اسماعیلی با یادآوری این که کاتالیزورهای حذف کننده بو همراه با منعقدکننده ها، پس از چهار سال مطالعه مستمر و کار آزمایشگاهی، توسط محققین این شرکت با گرایش‌های علمی بیولوژیکی، شیمی و بیوشیمی حاصل شده است، افزود: در حال حاضر تولید آزمایشگاهی این دستاورد به پایان رسیده است.
 
آیا این دستاورد وارد مرحله  تولید انبوه شده است؟
وی در پاسخ به این سوال،اذعان کرد: پس از کسب نتایج مورد نظر، رایزنی هایی انجام گرفته و توانستیم بر پایه اصول علمی و آزمایش ثابت کنیم، این محصول علاوه بر این که کارایی لازم را دارد بلکه قابلیتهایی منحصر بفرد داشته و از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه است.
مدیر عامل شرکت فرنام رهاورد آسیا، با بیان این که خوشبختانه تقاضا برای بکار گیری این دستاورد مورد توجه برخی مسوولان و صنایع قرار گرفته است، تصریح کرد: کاتالیزورهای حذف  کننده بو همراه با منعقدکننده  ها، وارد فاز دوم، تولید انبوه شده است.
وی با بیان این که هر آنچه در توان داشته بکار گرفته تا بتواند محصولی با کیفیت و قابلیت خاص که مورد نظرش بوده طراحی و تولید شود، خاطرنشان کرد: این دستاورد در بردارنده حداقل دو رکن از فواید رونق تولید، بی نیازی از بیگانگان و هم حل یکی از  مشکلات برخی صنایع است.
اسماعیلی با اشاره به این که کاتالیزورهای حذف  کننده بو همراه با منعقدکننده  ها، توانایی ورود به بازارهای بین المللی هم دارد، افزود: شرکت فرودنام رهاورد آسیا به منظور تولید بیشتر و نیز صادرات محصول، نیاز به تهیه راکتورهای بزرگ‌تر و سیستم‌های پیشرفته‌تری دارد که در سال پیش رو، برنامه ریزی‌های لازم در این زمینه در حال اجرا می¬ باشد.

فرم ارسال نظر

مشاوره رایگان : 
09130834835